Gör din röst hörd!
- Den grävda rampen för arbetstunneln i Rålambshovsparken ger en kraftig försämrad levnadsmiljö under flera år i form av förfulning och kraftigt buller och vibrationer i samband med spontning, vilket inte behövs om det byggs vid Lindhagensplan.
- Värdefull parkyta och oersättliga träd i närområdet försvinner oåterkalleligt när rampen grävs och sedan permanentas. En ramp och tunnel i Rålambshovsparken är det minst långsiktigt hållbara alternativet.
- Alternativet Lindhagensplan innebär ett mindre ingrepp på omgivningen då tunneln löper in i berget och inte förstör inramningen till en av Stockholms mest populära parker.
- En ramp i Rålambshovsparken kommer att påverka de vältrafikerade gång- och cykelvägarna samt flertalet parkeringsplatser som är särskilt viktiga för personer med rörelsehinder.
- Då arbetet skulle utföras som öppet schakt under tio års tid ca tio meter från en lång rad grönmärkta bostadsfastigheter skulle konsekvenserna för boende längs det mycket långsträckta etableringsområdet drabbas av enorma störningar och vid exempelvis spontning bli svåra att vistas i. Det blir mycket svårare att sälja lägenheter längs med rampen de kommande 10 åren vilket leder till en inlåsningseffekt för de som bor i området. Stora fastighetsvärden står på spel. Ca 700 lägenheter påverkas jämfört med 100 i det andra alternativet.
- Rålambshovsparken är en av Stockholms mest älskade parker och är flitigt besökt av många av våra invånare och besökare varje år. Bygget skulle kraftigt försämra, eller helt förstöra, besöksupplevelsen för så många Stockholmare som har parken som har parken som sin rekreationsplats i Stockholm. Skolor, verksamheter, dans, teater och andra föreningar använder parken året om. Inga människor använder Lindhagensplan som vistelseyta.
- I regionens hållbarhetspolicy står det bland annat att regionen i sin verksamhet ska främja attraktiva, inkluderande och livskraftiga samhällen, samt att Biologisk mångfald och ekosystemtjänster bevaras och om möjligt stärks vid investeringar, inköp samt på redan exploaterad mark. Då duger det inte att riva en park för att rädda en bensinmack.
Varför ens överväga att förstöra 7700m2 av denna gröna parkyta när det går att uppnå samma effekt med en mindre än hälften så stor asfaltstyta? Det är för mig och många andra helt obegripligt.
Jag uppmanar Region Stockholm att besluta att alternativ Rålambshovsparken som plats för arbetstunnel skrotas, och att lägga fokus på den långsiktigt hållbara lösningen för Stockholm och stockholmarna: alternativ Lindhagensplan och en omlokalisering av bensinmacken.
Vänligen,
– namn
– adress
– kontaktuppgifter
– hur du är berörd